
Andrea Lim
Andrea Lim on singaporelaissyntyinen luova tuottaja, monialainen taiteilija ja kokeellinen viulisti, jota kiinnostavat taidelähtöiset aloitteet sosiaalisen oikeudenmukaisuuden puolesta. Tällä hetkellä hän asuu Bidjigal-maalla Australian Sydneyssä. Hänen työnsä perustana ovat kuunteleminen, pohdiskelu ja identiteettien monimutkaisuus.
Lim toimi CuriousWorksin luovana johtajana 2020–21, kunnes luopui tehtävästä keskittyäkseen musiikillisen ja taiteellisen työnsä kehittämiseen ja uudelleenmuotoiluun. The Center on Contemporary Art Seattle, CuriousWorks ja Sydneyn oopperatalon Homelands Tour lukeutuvat tahoihin, joiden kanssa hän on työskennellyt ja joille hän on tuottanut ohjelmistoa.
andrealimyz.com / instagram @andreanicolelim
All The Ghosts I Know Are Women, 2025
Ääni-installaatio | Kesto 11:49 min
Esillä 17.9.–5.10.2025 Sibelius-museon Atriumissa museon aukioloaikoina
All The Ghosts I Know Are Women kyseenalaistaa aasialaisen feminiinisyyden – sen näkyvyyden tai näkymättömyyden – ja haastaa käsitystä aasialaisista naisista passiivisina olentoina, joita on syytä pelätä vasta, kun nämä eivät enää ole kuolevaisia. Teoksen lähtökohtana ovat kansanperinteen kertomukset 女鬼 ja Pontianak, joista se ammentaa ja joita se horjuttaa. Näiden tarinoiden naiskummitukset asemoituvat teoksessa feministisiksi oikeudenmukaisuuden symboleiksi. Samalla esiin nousee kysymyksiä etiikasta, moraalista, feminism(e)istä ja hierarkioista vallitsevassa yhteiskunnallis-poliittisessa ilmapiirissä.
Graafisen sävellyksen pohjana ovat Singaporen Telok Blangah Hill Parkin paikkasidonnaiset äänet. Tuloksena on moniosainen sävellys ja improvisaatio vahvistetulle viululle, perkussioille, esineille ja puhutulle tekstille. Teoksen perustana on teema ja variaatio Dayung Sampanista.All The Ghosts I Know Are Women on osin äänimaisema, osin runo ja osin alkusoitto teoksen live-esitetylle versiolle.
Teosta on tukenut Create NSW, NSW Government.
DESIRE – Monialainen improvisaatiolaboratorio
Titanikissa torstaina 25. syyskuuta 2025 klo 19 | Kesto 2h
Miltä tuntuu kohdata halu maailmassa, joka on hajoamassa?
Tämä laboratorio* on kutsu kokeilemaan, ajattelemaan, testaamaan ideoita ja kuuntelemaan itseään. Kohtaamaan halu ja henkilökohtainen toimijuus sekä yksilöllisesti että kollektiivisesti.
Yhdessä luomme hetkellisiä teoksia monialaisen improvisaation ja kokeilun kautta, jota ohjaa halun käsite. Kuuntelemme ja luomme kuvien, tekstin, äänen ja liikkeen avulla.
* Huomaa, että tämä ei ole työpaja. Se on laboratorio, jossa osallistut luomisprosessiin, jota testaan ja kehitän yhteisötaiteen edistämisestä ja sosiaalisesta osallistavasta taiteesta kiinnostuneena nousevana taiteilijana.
Kenelle tämä on tarkoitettu?
Tämä laboratorio on tarkoitettu sosiaalisesti sitoutuneille ääni-, teksti- ja esiintystaiteilijoille sekä ajattelijoille, jotka ovat avoimia kokeilulle ja improvisaatiolle.
Se on tarkoitettu ihmisille, jotka ovat kiinnostuneita yhteyksistä ja yhteistyöstä muiden kanssa. Se on tarkoitettu niille, jotka pystyvät käsittelemään monimutkaisia, uusia ja omista ideoistaan poikkeavia ajatuksia.
Haluamme (uudelleen)yhdistää halun; kyllä haparoinnille, kyllä epäonnistumisille, kyllä typerälle ololle ja yrittämiselle, kyllä keskeneräisille ideoille, kyllä matkalle.
Ei tuomitsemiselle – itselle tai muille, ei oikealle ja väärälle, ei hyvälle ja pahalle.
Scoring – Improvisation Lab x Artist Process Talk
Sibeliusmuseossa 28.9.2025 klo 14.00 | Kesto 1h
Tapahtumassa taiteilija avaa All The Ghosts I Know Are Women -teoksen syntyprosessia ja luovaa työskentelyään. Aiheena on yksinkertainen graafinen nuottikirjoitus, joka luo väylän instrumenttien, äänen tai esineiden improvisaatio- ja tekstuurisoundien tutkiskeluun.
Osallistujat pääsevät havainnoimaan ympäristöään, luomaan nuottikirjoituksia ja improvisoimaan yhdessä välineinään soittimet, äänet tai esineet.
Kenelle:
Tapahtuma on suunnattu taiteilijoille ja muusikoille, jotka ovat avoimia äänikokeiluille ja improvisoinnille. Se on ihmisille, joita kiinnostavat yhteydet muihin ja yhteistyö. Sanomme ’kyllä’ kompuroinnille, typerälle ololle ja yrittämiselle siitä huolimatta, osittain muodostuneille ideoille, prosessille. Sanomme ’ei’ itsen ja muiden tuomitsemiselle, oikealle ja väärälle, hyvälle ja pahalle.
Huomioitavaa:
- Voit tuoda mukanasi akustisia soittimia, käyttää ääntäsi ja/tai hyödyntää esineitä improvisoinnin pohjana.
- Elektronista ääntä varten ei ole laitteistoa.
- Mukaan mahtuu 10 osallistujaa.
EN
Andrea Lim
Andrea Lim is a Singaporean-born experimental violinist, sound maker and performance artist currently based on Bidjigal land in Sydney, Australia. Her practice is underpinned by concepts of listening and complicating the subject matter of identity in today’s socio-political climate.
Her recent performances and collaborations include composition, sound design and live performance for experimental theatre production Papers From The Citadel with PACT Theatre. She was the 20/21 Creative Director of CuriousWorks and has produced programs with The Center on Contemporary Art Seattle, CuriousWorks, The Homelands Tour with SSI and the Sydney Opera House.
Andrea holds a MFA in Arts Management from Seattle University and a Bachelors in Music Studies Performance from the Sydney Conservatorium of Music. She is a PPCA Performers Trust Foundation recipient and Dame Joan Sutherland Scholar for Music and Arts Management with the American-Australian Association.
andrealimyz.com / instagram @andreanicolelim
All The Ghosts I Know Are Women, 2025
Sound Installation | Duration: 11:49 mins
17 September – 5 October 2025 @ Sibelius Museum Atrium
All The Ghosts I Know Are Women interrogates the (in)visibility of Asian femininity, complicating the perceptions of Asian women as passive, only to be feared when no longer mortal. The work subverts and draws from the folkloric tales of the 女鬼 and the Pontianak, repositioning these female ghosts as feminist symbols of justice. The work raises questions on ethics, morality, feminism(s) and positional hierarchies in today’s socio-political climate.
The work is graphically scored using site-specific sounds from Telok Blangah Hill Park, Singapore, leading to a multi-part composition and improvisation for amplified violin, percussion, objects and spoken text. A theme and variation on Dayung Sampan anchor the work.
The piece is part sound scenography, part poem, part prelude for a live performance version of All The Ghosts I Know Are Women.
The work is supported by Create NSW, NSW Government.
DESIRE – An Interdisciplinary Improv Lab
At Titanik on Thursday the 25th of September at 7 pm | duration 2 hours
What does it feel like to engage with desire in a world that is falling apart?
This lab* is an invitation – To experiment, to think, to test ideas and to tune into oneself. To engage with desire and personal agency both individually and collectively.
Together we will create ephemeral works through interdisciplinary improvisation and experimentation led by the concept of desire. We will listen and create with images, text, sound and movement.
* Please note that this is not a workshop. It is a lab where you will engage in a process of making that I am testing and developing as an emerging artist interested in community arts facilitation and social participatory arts practice.
Who is this for?
This lab is for socially-engaged sound, text, movement artists and thinkers with an openness to testing, experimentation and improvisation.
It is for people who are interested in connection and collaboration with others. It is for those who are able to hold complexity for new and differing ideas from their own.
In the spirit to (re)connecting with desire; Yes to fumbling, Yes to failing, Yes to feeling silly and trying any way, Yes to non-fully formed ideas, Yes to the journey.
No to judgement – of self and of others, No to right and wrongs, No to good and bad.
Scoring – Improvisation Lab x Artist Process Talk
At the Sibelius Museum 28 September 2025 at 2 pm | duration: 1 hour
The artist will share their conceptual and creative process in developing All The Ghosts I Know Are Women, including using simple graphic scoring to begin exploring improvisatory and textural sounds on instruments, voice or objects.
Participants will then observe their environment, create scores and improvise collectively with their instruments, voice or objects.
Who this is for:
This lab is for artists and musicians who are open to sound experimentation and improvisation. It is for people who are interested in connection and collaboration with others. Yes to fumbling, yes to feeling silly and trying anyway, yes to partially formed ideas, yes to process. No to judgement of self and of others, no to right and wrongs, no to good and bad.
Things to note:
- You are invited to bring acoustic instruments, use your voice and/or use an object to improvise sound.
- There will not be a set up for electronic sound
- Only 10 places are available
SE
Andrea Lim
Andrea Lim, som är född i Singapore, är en kreativ producent, multidisciplinär konstnär och experimentell violinist. Hon intresserar sig för konstbaserade initiativ för social rättvisa. För närvarande är hon bosatt i Bidjigal, Sydney, Australien. Hennes arbete bygger på lyssnande, reflektion och identiteternas komplexitet. Åren 2020–2021 fungerade hon som kreativ direktör vid Curious Works, innan hon avgick för att fokusera på att utveckla och omforma sin egen oberoende musikaliska och konstnärliga verksamhet. Hon har arbetat för och producerat program för bland annat The Center of Contemporary Art Seattle, Curious Works och Sydney Opera House Homelands Tour.
andrealimyz.com / instagram @andreanicolelim
All The Ghosts I Know Are Women, 2025
Sound Installation | Speltid: 11:49 mins
17.9.–5.10.2025 @ Sibelius Museum Atrium
All The Ghosts I Know Are Women undersöker den (o)synliga asiatiska femininiteten och problematiserar föreställningen om asiatiska kvinnor som passiva – och som endast väcker fruktan när de inte längre är levande. Verket omtolkar och lånar från de folkloristiska berättelserna om 女鬼 och Pontianak, och ompositionerar dessa kvinnliga gastar som feministiska symboler för rättvisa. Det väcker frågor om etik, moral, feminism(er) och hierarkier i dagens sociopolitiska klimat.
Verket är grafiskt noterat med plats-specifika ljud från Telok Blangah Hill Park i Singapore, vilket leder till en flerdelad komposition och improvisation för förstärkt violin, slagverk, objekt och talad text. Ett tema och variationer på Dayung Sampan fungerar som verkets ankare.
Stycket är delvis ljudscenografi, delvis dikt, delvis ett preludium till en liveversion av All The Ghosts I Know Are Women.
Arbetet stöds av Create NSW, NSW Government.
DESIRE – Multidisciplinärt improvisationslaboratorium
i Titanik 25.9.2025 kl 19:00
Hur känns det att möta begär i en värld som håller på att falla sönder?
Detta laboratorium* är en inbjudan att experimentera, tänka, testa idéer och lyssna på dig själv. Att möta begär och personlig handlingskraft, både individuellt och kollektivt.
Tillsammans kommer vi att skapa tillfälliga verk genom multidisciplinär improvisation och experimentering med utgångspunkt i begreppet begär. Vi kommer att lyssna och skapa med hjälp av bilder, text, ljud och rörelse.
* Observera att detta inte är en workshop. Det är ett laboratorium där du kommer att delta i en kreativ process som jag testar och utvecklar som en ny konstnär som är intresserad av att främja samhällskonst och socialt engagerande konst.
Vem är detta för?
Detta laboratorium är för socialt engagerade ljud-, text- och rörelsekonstnärer samt tänkare som är öppna för att testa, experimentera och improvisera.
Det är för personer som är intresserade av att knyta kontakter och samarbeta med andra. Det är för dem som kan hantera komplexitet och nya idéer som skiljer sig från deras egna.
I en anda av att (åter)knyta an till önskan; Ja till att famla, Ja till att misslyckas, Ja till att känna sig dum och försöka ändå, Ja till ofullständiga idéer, Ja till resan.
Nej till att döma – sig själv och andra, nej till rätt och fel, nej till bra och dåligt.
Scoring – Improvisation Lab x Artist Process Talk
28 september 2025 i Sibeliusmuseet
kl. 14.00
1 timme
Konstnären delar med sig av sin konceptuella och kreativa process i arbetet med All The Ghosts I Know Are Women, inklusive hur enkla grafiska notsystem kan användas för att börja utforska improviserade och texturbaserade ljud med instrument, röst eller objekt.
Deltagarna kommer sedan att observera sin omgivning, skapa egna notsystem och improvisera kollektivt med sina instrument, röster eller objekt.
För vem:
Detta labb är för konstnärer och musiker som är öppna för ljudexperiment och improvisation. Det är för personer som är intresserade av kontakt och samarbete med andra. Ja till att treva, ja till att känna sig fånig och prova ändå, ja till halvfärdiga idéer, ja till processen. Nej till att döma sig själv eller andra, nej till rätt och fel, nej till bra och dåligt.
Att notera:
- Du är välkommen att ta med akustiska instrument, använda din röst och/eller ett objekt för att improvisera ljud.
- Det kommer inte att finnas någon utrustning för elektroniskt ljud.
- Endast 10 platser finns tillgängliga.