
Shakeeb Abu Hamdan on libanonilais-brittiläinen, Pariisissa asuva muusikko ja kuvataiteilija. Hän esiintyy rumpujen, kellojen ja symbaalien epäsovinnaisella kokoonpanolla, jota täydentävät ja vahvistavat pinta-anturit, mikrofonit, sävelkorkeuden ja rytmin modulaatioefektit, muunnetut megafonit ja muut elektroniset laitteet. Esityksiä viitoittavat väljät rakenteet jättävät tilaa generatiivisille sattumuksille ja improvisaatiolle. Ne reagoivat äänikierron manipuloinnin tuottamaan epävakauteen sekä muihin soitinkokoonpanon arvaamattomiin yhteisvaikutuksiin.
Näyttelyitä hiljattain Beirutin taidekeskuksessa ja Pariisin Cité Internationale des Artsissa, residenssijaksoja Tukholmassa (EMS) ja Les Instants Chavirésissä sekä julkaisuja Cafe OTO:n Takuroku-levymerkillä ja Tsss Tapesilla.
https://www.instagram.com/shakeeb.abu.hamdan/
Till the Neck (2025)
Ääni-installaatio esillä Sibbe Atriumissa 15.10.–15.11. museon aukioloaikoina.
Shakeeb Abu Hamdan esittää 25. lokakuuta Sibelius-museon konserttisalissa ääniteokseen linkittyvän monikanavaisen live-esityksen.
Till the Neck (suom. Kaulaan asti) on monikanavainen ääniteos, joka koostuu vuosina 2017–2023 Beirutissa ja sen ympäristössä tehdyistä äänitteistä. Teos on rakennettu kokonaan Abu Hamdanin matkapuhelimen äänitallennussovelluksen tiedostoista, ja se muodostaa eräänlaisen kokeellisen antinarratiivin kyseisestä ajanjaksosta. Äänitteisiin sisältyy joukkomielenosoituksia, vuoristosammakoiden ääniä, autoradiota, kosketinsoittimien melodioita sekä paljon muuta materiaalia, joka on tallennettu spontaaneina kenttä-äänitteinä ja nopeina dokumentaatioina. Osa äänitteistä on muokkaamattomia, ja ne viittaavat suoraan ajan poliittisiin kriiseihin ja murtumiin; toiset on kerrostettu ja käsitelty luomaan levottomia, hajanaisia akustisia tiloja tai outoja, laulujen kaltaisia muotoja. Sävellys hyödyntää leikkisästi äänimateriaalin rajoituksia ja fragmentaarisuutta. Särö, kohina ja käsittelyn aiheuttamat häiriöäänet toimivat olennaisina elementteinä; ne muokkaavat teoksen rytmiä ja rakennetta tai häiritsevät ja keskeyttävät sen kulkua.
EN
Shakeeb Abu Hamdan is a Lebanese/British musician and visual artist based in Paris. He performs with an unorthodox setup of drums, bells and cymbals which he augments and amplifies with surface transducers, microphones, pitch and rhythmic modulation effects, modified megaphones and other electronic devices. His performances unfold along loose structures that leave space for generative accidents and improvisation, responding to the instabilities of feedback manipulation and other the unpredictable interactions built into his instrumental system.
Recent exhibitions at Beirut Art Centre and Cité Internationale des Arts, Paris, residencies at EMS, Stockholm and Les Instants Chavirés, releases via Cafe OTO’s Takuroku label and Tsss Tapes.
https://www.instagram.com/shakeeb.abu.hamdan/
Till the Neck (2025)
Sound installation at Sibbe Atrium 15 October – 15 November, 2025.
played on a loop during the museum’s opening hours
Shakeeb Abu Hamdan will present a live multi-channel performance that links to this installation at The Sibelius Museum’s concert hall on October the 25th.
Till the Neck is a multi-channel sound work composed from recordings made in and around Beirut between 2017 and 2023. Built entirely from files on Abu Hamdan’s mobile phone voice recorder app, it forms a kind of experimental anti-narrative of the period. The recordings include mass protests, mountain frogs, car radios, keyboard melodies, and more, captured either as spontaneous field recordings or quick ways of documenting work in progress. Some are presented unedited and refer directly to the political crises and ruptures of the time; others are layered and processed to construct uneasy, dislocated acoustic spaces or strange, song-like forms. The composition makes playful use of the limitations and fragmentary nature of its materials. Distortion, hiss, and handling noise are treated as integral elements, shaping the pacing and structure, or frustrating and interrupting the flow of the piece.
SE
Shakeeb Abu Hamdan är en libanesisk/brittisk musiker och bildkonstnär bosatt i Paris. Han uppträder med en oortodox uppsättning trummor, klockor och cymbaler som han förstärker och amplifierar med yttransduktorer, mikrofoner, tonhöjds- och rytmiska modulerings effekter, modifierade megafoner och andra elektroniska apparater. Hans framträdanden utvecklas längs lösa strukturer som lämnar utrymme för generativa olyckor och improvisation, som svar på instabiliteten i feedbackmanipulation och andra oförutsägbara interaktioner som är inbyggda i hans instrumentsystem.
Senaste utställningar på Beirut Art Centre och Cité Internationale des Arts, Paris, residens på EMS, Stockholm och Les Instants Chavirés, utgivningar via Cafe OTO:s Takuroku-label och Tsss Tapes.
https://www.instagram.com/shakeeb.abu.hamdan/
Till the Neck (2025)
Ljudinstallation i Sibbe Atrium 15.10.–15.11.2025
Upprepas konstant under museets öppethållningstider
Shakeeb Abu Hamdan kommer att presentera en live-föreställning i flera kanaler som kopplas till denna installation i Sibeliusmuseets konsertsal den 25 oktober.
Till the Neck (=Till halsen) är ett flerkanaligt ljudverk som består av inspelningar gjorda i och omkring Beirut mellan 2017 och 2023. Verket är helt och hållet byggt på filer från Abu Hamdans röstinspelare-app i mobiltelefonen och bildar en sorts experimentell antinarrativ av perioden. Inspelningarna inkluderar massprotester, bergspaddor, bilradio, keyboardmelodier och mycket mer, fångade antingen som spontana fältinspelningar eller snabba dokument av pågående arbete. Vissa presenteras oredigerade och hänvisar direkt till tidens politiska kriser och brytningar; andra är lager på lager och bearbetade för att skapa obehagliga, förskjutna akustiska rum eller märkliga, sångliknande former. Kompositionen utnyttjar på ett lekfullt sätt materialets begränsningar och fragmentariska natur. Distorsion, brus och hanteringsljud behandlas som integrerade element som formar tempot och strukturen, eller frustrerar och avbryter verkets flöde.