
FIN
Näyttely 120 decibel sukeltaa nopean talouskehityksen taukoamattomaan tavoitteluun ja digitalisaation hyökyaaltoon, jotka muovaavat Bangladeshin monitahoista pääkaupunkia Dhakaa. Ääni- ja mediataiteilija Avita Maheen (alias two4.41139) tutkii Dhakan äänimaisemaa sen keskimäärin 120 desibelin taajuudella värähtelevän, siedettävän melutason kaksinkertaisesti ylittävän resonanssin lomassa. Maailman terveysjärjestön mukaan altistus yli 60 desibelin äänelle voi saada aikaan tilapäisen kuuroutumisen ja yli 100 desibelin äänitasot vuorostaan pysyvän kuulovaurion. Näyttelyssä esiteltävät ääni-installaatiot purkavat Dhakan 120 desibelin todellisuutta paljastamalla pienimmät havaittavat äänifragmentit, jotka ilmenevät kaupungissa jokaisena kuluvana hetkenä.
Avita Maheen (alias two4.41139) on bangladeshilainen ääni-, performanssi- ja mediataiteilija, kirjailija ja kuraattori, joka asuu Rotterdamissa, Alankomaissa. Hän tutkii työssään äänen, muistin ja ruumiillisten kokemusten risteyskohtia. Työn pohjana on hänen luomansa käsitteellinen kehys The Embryonic Desire. Maheen on suorittanut mediateknologian maisteritutkinnon Leidenin yliopistossa Alankomaissa, missä hänen autoetnografinen tutkimuksensa käsitteli ruumiillisia kokemuksia sekä äänen ja tilan havaitsemista.
Maheen työskentelee ääni- ja performanssitaiteen parissa nimellä two4.41139. Paikkoihin, joissa hänen teoksiaan on esitetty, lukeutuvat muun muassa Oyoun (DE), WORM (NL), Gallery Ekshoek (BD), OT301 (NL), Available & The Rat (NL) ja Radio al-Hara. Hän on Soupspoon-kollektiivin jäsen ja ½ elektroakustisesta noise-duosta 妳না.
Maheen on eteläaasialaisen kokeellisen äänitaiteen ja ambient-elokuvan alustojen Kalponik Rekhan ja Chaya Chobin perustaja ja kuraattori. Lisäksi hän toimii vierailevana luennoitsijana Pathshala South Asian Media Institutessa.
ENG
The exhibition 120 decibel delves into the relentless pursuit of rapid economic development and the sweeping wave of digitization shaping Dhaka, the multifaceted capital of Bangladesh. Sound and Media artist Avita Maheen (aka two4.41139) explores Dhaka’s sonic landscape amidst the city’s resonance with an average noise frequency of 120 decibels, doubling the tolerable standard. According to the World Health Organization, exposure to sound exceeding 60 decibels can induce temporary deafness, while levels surpassing 100 decibels pose risks of permanent hearing impairment. The exhibition presents sound installations revealing the smallest perceptible fragments unfolding in each passing moment, deconstructing Dhaka’s 120-decibel reality.
Avita Maheen (aka two4.41139) is a Bangladeshi sound, performance and media artist, writer, and curator based in Rotterdam, Netherlands. Her practice explores the intersections of sound, memory, and embodied experiences, underpinned by her authored conceptual framework, The Embryonic Desire. Maheen holds an M.Sc. in Media Technology from Leiden University in the Netherlands, where her autoethnographic research explored embodied experiences and the perception of sound and space.
Under the moniker two4.41139, she works as a sound and performance artist. Her work has been presented at venues such as Oyoun (DE), WORM (NL), Gallery Ekshoek (BD), OT301 (NL), Available & The Rat (NL), and Radio al-Hara among others. She is a member of Soupspoon Collective and ½ of the electroacoustic noise duo, 妳না.
Maheen is the founder and curator of Kalponik Rekha and Chaya Chobi, platforms for South Asian experimental sound art and ambient cinema, and is a guest Adjunct Faculty at Pathshala South Asian Media Institute.
SVE
Utställningen 120 decibel går på djupet med den obevekliga jakten på snabb ekonomisk tillväxt och den digitaliseringsvåg som sveper över och formar Dhaka, Bangladeshs mångfasetterade huvudstad. Ljud- och mediakonstnären Avita Maheen (alias two4.41139) undersöker Dhakas ljudvärld mitt i stadens resonans, vars genomsnittliga frekvens är 120 decibel, vilket är dubbelt så mycket som den drägliga ljudnivån. Enligt världshälsoorganisationen kan exponering för ljud på mer än 60 decibel ge tillfällig dövhet, medan ljudnivåer på över 100 decibel kan orsaka bestående hörselskada. Ljudinstallationerna som presenteras i utställningen dekonstruerar Dhakas ljudverklighet på 120 decibel genom att blotta de minsta förnimbara ljudfragmenten som i varje ögonblick kan uppfattas i staden.
Avita Maheen (alias two4.41139) är en ljud-, performance- och mediakonstnär, författare och kurator från Bangladesh som är bosatt i Rotterdam i Nederländerna. I sin praktik undersöker hon skärningspunkter mellan ljud, minne och förkroppsligade upplevelser. Arbetet bygger på det konceptuella ramverket The Embryonic Desire som hon skapat. Maheen har en masterexamen i mediateknik från universitetet i Leiden i Nederländerna, där hennes autoetnografiska forskning behandlade förkroppsligade erfarenheter samt ljud- och rumsperception.
Maheen arbetar med ljud- och performancekonst under namnet two4.41139. Verk av henne har visats bland annat på Oyoun (DE), WORM (NL), Gallery Ekshoek (BD), OT301 (NL), Available & The Rat (NL) och Radio al-Hara. Hon är medlem i Soupspoon-kollektivet och utgör ½ av den elektroakustiska noise-duon 妳না.
Maheen är grundare av och kurator för de sydasiatiska plattformarna för experimentell ljudkonst och ambient film, Kalponik Rekha och Chaya Chobi. Därtill fungerar hon som gästföreläsare vid Pathshala South Asian Media Institute.