• Home
  • Exhibitions
  • Residency
  • Publication
  • Arte
  • Info
Titanik
Menu
  • Home
  • Exhibitions
  • Residency
  • Publication
  • Arte
  • Info

director

Data Ocean Theatre / Tragedy & the Goddexxes / VI. KOMMOS
Vincent Roumagnac

Teksti: Virpi Vairinen

FIN

Päätyä jonnekin ilman mitään mikä on tarpeellista,
tai suunniteltu, niin,

miten,

avautua
            haaroittua

░

vedenkäyntiä
                           ravunkäyntiä

 

░

terävyydessä on mahdollisuus
tulla lävistetyksi
vaikka kuinka pieni
ohut
kuvitteellinen
jälki, muistutus siitä, että

░

missä olisi turvallisinta?
sanoisin: taaimmaisessa penkissä, tai
oudosti kimaltavassa rantahiekassa, sanoisin,
niin,

░

itsevalikoitu satumetsä
kokonaan ilman luonnonlakeja
tästä kulmasta sisään

katsomme kuvaa ja kysyn,
onko hän vihainen vai surullinen

se on kuin/onko se kuin pitäisi päättää
millainen tarina tätä ennen on

░

sukeltaja kelluu meressä Keski- ja Pohjois-Euroopan välillä
en voi kuulla samaa kuin hän
vaikka kuinka yritän

kaikenlaiset korkean nopeuden verkostot

juna               sähkö         tietoliikenne

mitä näkymättömämpi sen, niin          

    

░

ääni joka on tarkoituskin kuulla vain osittain
taustakangas joka liukuu halki historian näyttämön
hhh

░

kerrotaan, että isossa kuvassa liikettä tapahtuu
mutta juuri nyt kuvassa on häiriö

░

päättämättömyydestä uhrattuja olentoja
panssareita, jotka hyvinä aikoina ovat korsetteja

░

muisto veden päällä kulkemisesta,
se käy myös hitaasti kelluen

EN

To end up somewhere without anything that is necessary
or planned, like

how to

open up
              to split & branch

░

sea swell      
             crab walk

░

the idea of something sharp is/is not the idea of something piercing
no matter how small
an idea still
a thin
imaginary
trace, reminder of

░

where would it be safe?
I’d say: in the farthest seat, or
in the oddly glittering sands in the shore, I’d say
like

░

a self-composed fairytale forest
with no laws of nature
enter from this corner

we look at a picture and I ask
are they angry or sad
it is/is it like deciding
what happened before

░

a diver is floating in the ocean somewhere between Central and Northern Europe
I can’t hear what they hear
no matter how hard I try

all kinds of networks of high-speed

train              electricity      data

the more invisible the more, like

░

there is a sound you’re only supposed to hear partially
a backdrop sliding through stages of history
hhhh

░

we are told that in the big picture something is happening
but right now
there is a disturbance in the picture

░

creatures sacrificed to indecisiveness
armours that in good times are turned to corsets

░

memory of walking on water
like, floating slowly


Virpi Vairinen on kirjoittanut tekstin vierailtuaan Data Ocean Theatre / Tragedy & the Goddexxes / VI. KOMMOS -näyttelyssä. Lue lisää näyttelystä.

Teksti on yhdeksäs osa vuoden 2022 TITANIK julkaisua, joka toteutetaan uudessa muodossa. Kokeellisia kirjoittajia pyydetään tuottamaan teksti, joka resonoi kunkin näyttelyn kanssa. Tekstit julkaistaan näyttelyn aikana Titanikin nettisivuilla ja koottuna vuoden lopussa painettavana kirjasena. Sarjan aiemmat tekstit voi lukea täältä.

+++++

Virpi Vairinen wrote the text after visiting the exhibition Data Ocean Theatre / Tragedy & the Goddexxes / VI. KOMMOS. More info.

This text is the ninth contribution to this year’s TITANIK publication. Authors working with various forms of experimental writing are invited to produce a text responding to each exhibition. The contributions will be published on the website during the show, and later on as a booklet. You can read the earlier contributions here.

Related Articles

Lara Salous | Hand-by-Hand | 26.4.–17.5.2025 
I Wonder What Spring Sounds Like by Mareike Dobewall
Frequencies – Titanik A.i.R. X Sibbe Atrium